
Kořeny tohoto seriálu sahají až do roku 1995. Letos tedy slaví úctyhodných 30 let! Na počátku bylo dohodnuto mezi
4 modelářskými kluby BASF Praha, SCRC-Praha 7, AMK Cheb a MC SRC Most, že se formou tří mítinků pojede seriál závodů
s modely automobilů, inspirovanými skutečnými závody Nascar. A navíc, pro zpestření, se pojede i připravovaná kategorie Oldtimer. Modely byly zpracovány v měřítku 1:24 nebo 1:25. K pořadatelství se „přihlásily“ čtyři kluby: BASF Praha;
SCRC-Praha 7; AMK Cheb a MC SRC Most. Aby byla zajištěna řádná organizace závodů, byl pořadatelskými kluby zvolen ředitelem seriálu Libor Putz, předseda SCRC-Praha 7.
Počet závodů modelů Nascar se postupně stabilizoval na 5 během jediného mítinku a seriál nesl statut mistrovství ČR.
Od V. ročníku (1999) přibyl jako další pořadatel klub ADMC Praha s osmiproudou autodráhou a počet mítinků byl zvýšen na pět. Kategorie Oldtimer, získala statut oficiální kategorie, nikoliv pouze doplňku a její závody v seriálu byly pořádány rovněž jako mistrovství ČR. Takto byl odjet VI. ročník. Označení kategorie NASCAR se změnilo na Stock Car a byl rozšířen počet povolených podvozků s možností umístění motoru kolmo nebo souběžně se zadní osou. Od VII. ročníku (2001) přibyla do seriálu další kategorie Old/24M jako Pohár monopostů. Počet mítinků se ustálil na čísle 5 a tak byly odjety všechny další ročníky. V XI. ročníku se stal pořadatelem namísto ESRT Praha (který v X. ročníku zastoupil klub v Praze 6) klub DDM Větrník Liberec. V roce 2007 (XIII. Ročník) nahradil mostecký klub nový klub AMK Liteň. Do programu závodů přibyla doplňková kategorie Old NASCAR.
Lze konstatovat, že celkově se seriál M-ČR NASCAR dobře uchytil. Ve kategorii Stock Car pravidelně startovalo kolem 30,
v kategorii Oldtimer přibližně 20, v Old/24M 15 a v Old NASCAR kolem 12 závodníků. Dalším z pořadatelů se stal v roce 2008 klub SoZa SRC Bítouchov. V hodnocení kategorie Stock Car došlo od toho roku na dílčí hodnocení žáků. V XVII. ročníku (2011)
se místo Litně stal pořadatelem klub SRC Chapman Hlinsko, který převzal jeho autodráhu. Klub z Bítouchova nahradil klub AMK Nová Paka.
Pořadatelskými kluby s osmiproudou autodráhou byly v roce 2012 (XVIII. ročník – pět mítinků) SRC Chapman Hlinsko, SCRC-Praha 7, MK ZŠ Vratislavice nad Nisou, Luštěnice a AMC Podbaba. V 2013 nahradila Nová Paka klub z Luštěnic. Ve XX. ročníku (2014) pořádaly mítinky Nascarů SRC Chapman Hlinsko, SCRC-Praha 7, MK ZŠ Vratislavice, AMC Nová Paka, AMC Podbaba. V roce 2015 zůstaly styl pořádání i pořadatelské kluby stejné. XXI. ročníkem skončil dosavadní statut seriálu jako mistrovství ČR.
Novým ředitelem seriálu byl zvolen Pavel Hrabal z klubu SCRC-Praha 7. V roce 2016 se v rámci jednoho mítinku jely v kategorii Stock car vždy jen 2 závody, ale počet drah stoupl na 10! SRC Slaný, SRC Chapman Hlinsko, SCRC Pardubice, SCRC-Praha 7, KAM Jablonné v Podještědí, AMK Ústí nad Labem, AMC Znětínek, AMC Nová Paka, AMC Podbaba Praha 6 a MK Vratislavice nad Nisou. Od roku 2017 byl seriál upraven na 5 mítinků po jednom závodu – MK Vratislavice nad Nisou, SRC Chapman Hlinsko, AMC Nová Paka, SCRC Pardubice, SCRC-Praha 7.
A jezdíme dál. Postupem času se po vzájemné dohodě všech pravidelných účastníků výrazně změnila skladba kategorií a zvýšil
se důraz na maketové zpracování modelů. Z původních kategorií zbyly Stock Car a OLD/24M, kategorie Oldtimer se přesunula
do Seriálu maket, přibyly malé cestovní vozy, makety vozů F1 a konečně také dlouhodobě plánovaná prémiová kategorie Gr.5.
Přijďte se podívat na krásná auta, která v tomto tradičním seriálu jezdí!
Autoři textu: Libor Putz a Pavel Hrabal, SCRC Praha 7