Stavební pravidla pro Monoposty OLD/24M
1. Základní definice kategorie
Makety závodních automobilů s jednomístnou (příp. dvoumístnou) karoserií s odkrytými koly, tj. bez blatníků, které představují auta vyráběná do roku 1965 včetně. Základní rozměry a provedení se řídí pravidly pro stavbu maket, vydanými SMČR, výjimky jsou uvedeny níže.
2. Základní rozměry
Max. šířka přes zadní kola: 68 mm. Max. šířka přes přední kola: 65 mm. Šíře karoserie se řídí rozměry skutečného vozu a není jinak omezena.
3. Karosérie
a) Karoserie musí představovat maketu skutečného závodního vozu (předlohy) a musí být zhotovena ze stavebnice nebo produkčního dráhového modelu či hračky, zpracované v měřítku 1:24 nebo 1:25.
b) Jsou povoleny laminátové karoserie. Karoserie však svou tuhostí, hmotností a tloušťkou musí odpovídat srovnatelné karoserii z plastikového kitu. Musí být vyrobeny v měřítku 1:24, popřípadě 1:25. V případě laminátové karoserie musí být průhledné prosklení, zbarvení podle skutečné předlohy a vybavení interiéru se všemi náležitostmi. Předloha musí být doložena plánkem v měřítku a alespoň jednou černobílou fotografií. Tolerance rozměrů je – 5%.
Karoserie tohoto typu musí být předem schválena vedoucím seriálu (Pavel Hrabal), to znamená, že zájemce musí poskytnout, zaslat či předložit karoserii před jejím zpracováním ke schválení včetně podkladů - plánku a/či vzoru – předlohy.
c) Je zakázáno odlehčování jakéhokoliv výše uvedeného typu karoserie ztenčováním stěn.
d) Modely – karoserie musí být vybaveny všemi standardními detaily – závěsy kol, pružinami závěsů, brzdovými bubny či kotouči, zpětnými zrcátky, spoilery, výfuky, viditelnými částmi motoru a převodovky, vnějšími ochrannými oblouky a podobně tak, aby to odpovídalo skutečné předloze.
e) Karoserie musí být připevněna k podvozku pevně (ne izolepou), ale tak, aby připevnění karoserie nenarušovalo vzhled modelu a nemohlo dojít k poškození dráhy (např. vyčnívajícími šrouby).
Je povoleno upevnění karoserie k podvozku pomocí špendlíků, které musí mít hlavičky zbarveny stejnou barvou, jakou je zbarvena karosérie v okolí špendlíkové hlavičky.
4. Podvozek
Podvozek je volné konstrukce, ale může být vyroben pouze z mosazného, železného či hliníkového (duralového) plechu, kuprextitu a libovolných drátů. Tloušťka ani průměr materiálů nejsou předepsány. Podvozek může mít libovolný tvar, ale jedinou pohyblivou částí podvozku může být držák („páka“) vodítka nebo závěsy předních kol, případně bojí. Případné bočnice podvozku nesmí být upevněny „kyvně“.
Umístění i připevnění motoru je libovolné. Hřídel motoru musí směřovat kolmo na osu zadních kol. Motor nesmí nepřiměřeně narušovat vzhled makety.
5. Hřídele, ložiska, disky a pneumatik
a) hřídel předních i zadních kol může být libovolná
b) ložiska mohou být libovolná, tedy jak kuličková, tak i kluzná
c) disky mohou být libovolné a na hřídel připevněny libovolným způsobem
d) pneumatiky musí být pouze černé barvy
e) rozměry pneumatik by měly odpovídat rozměrům dle plánku (nutno doložit plánkem!).
Musí však splňovat/přesahovat tyto rozměry:
Přední pneumatiky: minimální průměr 25 mm, minimální šířka 6 mm
Zadní pneumatiky: minimální průměr 27 mm, maximální šířka 12 mm (minimální 5 mm)
Přední i zadní kola musí být vybavena vhodnými tvarovými disky (inserty), odpovídající skutečné předloze.
6. Převod
Převody mohou být libovolné.
7. Motor
Motory jsou libovolné.
Maximální napětí: 12 V
8. Vodítko
Vodítko může být libovolné, nesmí přesahovat před přední okraj modelu při pohledu shora.
9. Světlost
Minimální světlost pod celým modelem je 2,5 mm.
Světlost modelu se měří na rovné podložce (bez zapuštění vodítka).
Pokud je model v drážce musí se přední kola dotýkat dráhy a za jízdy se otáčet.
10. Figurka řidiče
Figurka řidiče musí být trojrozměrná – plastická, zhotovená v měřítku 1:24, realisticky provedená a umístěná v sedačce a musí představovat jezdce (šoféra) znázorňujícího svým vzhledem i oblečením dobu, kdy příslušný automobil jezdil. Sedačka s řidičem musí být umístěna tak, aby to odpovídalo reálnému provedení. Může být zhotovena z lexanu, z resinu či z plastu a musí držet v rukou volant.
11. Interiér
Interiér modelu musí být proveden tak, aby byla naznačena přístrojová deska, řídící tyč volantu a sedačka.
12. Přejímka modelů
Ke každému modelu s výjimkou modelů ze stavebnice, provedených beze změn včetně dekálů, je minimální dokumentací fotografie s barevným provedením předlohy. Fotografie nemusí být nutně barevná. U laminátové karoserie musí být podkladem plánek v měřítku s přepočítanými základními rozměry – délka, šířka, rozvor.
13. Ostatní ustanovení
a) Makety mohou být zhotoveny i v různých modifikacích typů, ale všechny odlišnosti od původního modelu ze stavebnice musí být doloženy řádnými podklady (stavební návod, časopis, kniha, katalog, fotografie atd.). Smyslem kategorie Old/24M je“oživení“ maket stále populárních historických automobilů. Proto je tak dbáno na vzhled a celkové provedení modelů!
b) Modely budou přejímány k závodu přesně podle znění pravidel a bude dbáno na dodržení ustanovení kategorie Old/24M ve všech bodech. Na modelu musí být vidět, že soutěžící se chtěl co nejvíce přiblížit skutečné předloze a ne obejít pravidla. Při nedodržení pravidel nemůže být model (pak nejde o maketu) převzat k závodu, protože by tím byl narušen vlastní smysl této maketářské kategorie.
c) Tam, kde není problematika maket kategorie Old/24M dostatečně vysvětlena těmito pravidly, je třeba brát v potaz běžné zvyklosti na provedení dráhových modelů SRC a také platná „Pravidla“ (KAuM ČR, SMČR) zavedená v ČR pro dráhová auta.
Model, který neodpovídá pravidlům, se může zúčastnit závodu, ale bez nároku na bodový zisk. O tom, zdali takový model může v závodě startovat, rozhoduje ředitel závodu.
Pravidla sepsal:
Pavel Hrabal
Vedoucí seriálu MČR Nascar
Ilustrační fotografie a ukázky vybraných skutečných vozů této kategorie:
Alfa Romeo 158 - 1950
Auto Union typ C -1936
Ferrari 156 - 1961
BRM P15 V12 - 1950
Vanvall - 1955
BRM P25 – 1955
Maserati F250 - 1957
Kurtis Kraft – 1957
Lancia D50 - 1954
Talbot Lago – 1950