
Makety kategorie Prototype/24
1. Základní definice kategorie
Makety závodních a GT automobilů, určených nebo upravených pro závody. Minimálně dvoumístné se zakrytými koly, tj. s blatníky. Této skupině vyhovují automobily šampionátu FIA GT1, IMSA, prototypy skupiny C, prototypy LMP, ALMS a závodní vozy Gr.5 (Siluety) v rozmezí let 1976–1999.
Základní rozměry a provedení se řídí pravidly pro stavbu maket, vydanými SMČR, výjimky jsou uvedeny níže.
2. Základní rozměry
Max. šířka přes kola: 85 mm.
3. Karoserie
a) Karoserie musí představovat maketu skutečného závodního vozu (předlohy) a musí být zhotovena ze stavebnice nebo produkční hračky, zpracované v měřítku 1:24 nebo 1:25. Je povolena úprava stavebnice vozu Porsche 962 C zkrácením karoserie za zadní osou s křídlem na středovém pylonu s tím, že toto křídlo musí při pohledu shora přesahovat zadní okraj karoserie min. o 80 % své délky. Křídlo nesmí být vyrobeno z lexanu ale z tuhého plastu.
b) Jsou povoleny laminátové karoserie. Musí být vyrobeny v měřítku 1:24, popřípadě 1:25. V případě laminátové karoserie musí být průhledné prosklení, nabarvení podle skutečné předlohy a vybavení interiéru se všemi náležitostmi. Skutečnou předlohou se rozumí automobil, který startoval v hlavním závodu výše uvedených seriálů. Předloha musí být doložena plánkem v měřítku a alespoň jednou černobílou fotografií. Tolerance rozměrů je – 5 %.
Karoserie tohoto typu musí být předem schválena vedoucím seriálu (Tomáš Ťok), to znamená, že zájemce musí poskytnout, zaslat či předložit karoserii před jejím zpracováním ke schválení včetně podkladů vzoru – předlohy.
Laminátová karoserie i prosklení musí být dostatečně tuhé a tloušťka karoserie by měla být (pokud možno) stejná jak na bocích, tak na kapotách i na střeše. Hmotnost polotovaru bez prosklení by se měla shodovat s hmotností stejné karoserie z kitu.
I v tomto případě platí pravidlo pro zkrácenou verzi vozu Porsche 962 C ohledně zadního křídla, které musí při pohledu shora přesahovat zadní okraj karoserie min. o 80 % své délky. Křídlo nesmí být vyrobeno z lexanu ale z tuhého plastu nebo z laminátu.
c) Je zakázáno odlehčování jakéhokoliv výše uvedeného typu karoserie ztenčováním stěn.
d) Je povoleno přidání doplňků, které u modelu chybí, ale jsou na skutečném závodním voze – například zadní přítlačné křídlo a případné vytažení blatníků. Lze použít i jinou sadu dekálů pro povrchovou úpravu. Vše musí být doloženo podklady.
e) Modely – karoserie musí být vybaveny všemi standardními detaily – světlomety, koncovými světly, zpětnými zrcátky, spoilery, výfuky, vnějšími ochrannými oblouky a podobně.
f) Karoserie musí být připevněna k podvozku pevně (ne izolepou), ale tak, aby připevnění karoserie nenarušovalo vzhled modelu a nemohlo dojít k poškození dráhy (např. vyčnívajícími šrouby).
Nabídku vhodných karosérií pro kategorii Prototype/24 si můžete prohlídnout tlačítkem níže.
4. Podvozek
Volný, a pokud to odpovídá předloze, může přesahovat obrys karoserie, pokud to odpovídá skutečnému závodnímu vozu.
a) podvozek může být vyroben z mosazného, pozinkovaného a ocelového plechu, cuprexitu, fosfor-bronzu a libovolných drátů. Lze použít i tovární podvozek (PlaFit)
b) rozměry použitých materiálů nejsou předepsány.
c) podvozek může mít libovolný tvar a umístění elektromotoru je libovolné
5. Hřídele, ložiska, disky a pneumatiky
a) hřídel předních i zadních kol může být libovolná
b) ložiska mohou být libovolná, tedy jak kuličková, tak i kluzná
c) disky mohou být libovolné a na hřídel připevněny libovolným způsobem
d) pneumatiky musí být pouze černé barvy
e) kola nesmí přesahovat obrys karoserie
f) rozměry pneumatik by měly odpovídat rozměrům dle plánku (nutno doložit plánkem!).
Ve všech ostatních případech platí tyto rozměry:
Přední pneumatiky: minimální průměr 23 mm, minimální šířka 8 mm
Zadní pneumatiky: minimální průměr 25 mm, maximální šířka 17 mm
Přední kola musí být vybavena vhodnými tvarovými disky (inserty).
6. Převody
Převody mohou být libovolné.
7. Motory
Volný motor na stejnosměrný proud s keramickými magnety, motor JK Hawk 9 nebo bezuhlíkový motor Doslot 11000 KV (nebo nižší 5000, 8000 apod.) s doporučenou řídící jednotkou Remora - Cihlář nebo jinou vhodnou.
Maximální napětí: 16 V
8. Vodítko
Může být libovolné, ale nesmí přesahovat přes okraj karoserie.
9. Světlost
a) minimální světlost pod podvozkem u modelů této kategorie musí být 2 mm
b) minimální světlost pod motorem, převodem a předním spoilerem musí být 0,8 mm
Světlost modelu se měří na rovné podložce (bez zapuštění vodítka).
Přední kola musí vnějším obvodem zasahovat pod podvozek, ale nemusí se dotýkat podložky při přejímce.
Musí se dotýkat dráhy, pokud je model v drážce a za jízdy se otáčet.
10. Figurka řidiče
Figurka řidiče musí být trojrozměrná – plastická, zhotovená v měřítku 1:24, realisticky provedená a umístěná v sedačce. Sedačka s řidičem musí být umístěna tak, aby to odpovídalo reálnému provedení. Může být zhotovena z lexanu, z resinu či z plastu a musí držet v rukou volant.
11. Interiér
Interiér modelu musí být proveden tak, aby byla naznačena přístrojová deska, řídící tyč volantu. U modelů této kategorie nemusí být zhotoven vnitřní ochranný trubkový rám.
12. Přejímka modelů
Ke každému modelu s výjimkou modelů ze stavebnice, provedených beze změn včetně dekálů, je minimální dokumentací fotografie s barevným provedením předlohy. Fotografie nemusí být nutně barevná. U laminátové karoserie musí být podkladem plánek v měřítku s přepočítanými základními rozměry – délka, šířka, rozvor.
13. Ostatní ustanovení
Maximální šířka modelu je 85 mm v případě laminátové karoserie nebo hračky. U plastikové stavebnice je šířka modelu dána samotnou sestavenou karoserií v měřítku 1:25 nebo 1:24.
Minimální hmotnost kompletního modelu s volným motorem s keramickými magnety a bezuhlíkovým motorem s řídící jednotkou specifikace 6000 KV je 150 g.
Minimální hmotnost kompletního modelu s motorem JK Hawk Retro 7 a JK Hawk 9 je 130 g.
Model, který neodpovídá pravidlům, se může zúčastnit závodu, ale bez nároku na bodový zisk. O tom, zdali takový model může v závodě startovat, rozhoduje ředitel závodu.
Pravidla sepsal:
Tomáš Ťok
MK Vratislavice nad Nisou
Příklad podkladů pro přejímku modelu, zpracovaného z laminátu.
Zdroj: https://www.the-blueprints.com
Příklad podkladů pro přejímku modelu s individuální kamufláží.
Zdroj: http://www.gt-eins.de